onsdag 8 september 2010

SKÄRPNING VÄNSTERPARTIET!!!

Jag har alltid varit stolt över att vara medlem i Vänsterpartiet. Idag skäms jag dock, bara 36% av Väntepartiets kommunstyrelseledamöter är kvinnor enligt Rapport. Det är klart att jag har varit medveten om att det finns patriarkala strukturer även i Vänsterpartiet. Det finns det i alla organisationer där män ingår. Men jag hade ändå trott att vi var lite medvetnare, lite bättre. Jag tycker att det är riktigt pinsamt att vi är sämre än sossarna och miljöpartiet.

Sen finns det ljusglimtar, här i Norrköping är Vänsterpartiets enda Kommunalråd kvinna. De fyra första kommunfullmäktige kandidaterna är kvinnor.

Vad ska vi göra åt eländet? Jag tror att vi måste fokusera på det internfeministiska arbetet. Vi måste ha en ordentlig diskussion för att synliggöra manliga maktstrukturer. Sen räcker det inte med att diskutera, det måste till konkreta åtgärder. Mitt förslag är att kvotera alla heltidsarvoderade uppdrag på distriktsnivå. Av alla heltidsarvoderade uppdrag inom partiet, kommuner och landstinget ska minst 50% tillfalla kvinnor.

Sen vill jag slippa höra det vanliga tjafset att det inte finns några kvinnor som vill ställa upp. Alla vi män i Vänsterpartiet (i synnerhet ni på ledande positioner) bör fråga oss hur vi kan ändra vårt beteende så att fler kvinnor kommer fram. Det är dags att vi män engagerar oss ordentligt i det internfeministiska arbetet!!!

2 kommentarer:

  1. Vänstern är ju iaf ett av partierna som har flest kvinnor på valsedlarna. Så kryssa i fler kvinnor om ni röstar på V.

    SvaraRadera
  2. Det finns mycket som är bra med Vänsterpartiet ur Feministiskt synpunkt. Men vi kan ännu bättre!

    SvaraRadera