onsdag 5 januari 2011

Science Fiction och Feminism

Jag är en Science Fiction nörd av stora mått. Jag har precis läst Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij. Den var bra men när jag sätter på mig genusglasögonen så lämnar den efter sig en bitter eftersmak. Alla huvudkaraktärerna är män och de kvinnor som förekommer lagar antingen mat eller är prostituerade. Det är tyvärr inget ovanligt problem inom mainstream Science Fiction. Jag misstänker att problemet är större inom Science Fiction men jag är inte säker eftersom jag inte läser så mycket annan skönlitteratur.

Som tur är finns det feministisk Science Fiction. Jag tänkte presentera några av mina favorit författare inom feministisk Science Fiction. Först ut är Octavia Butler. Hennes böcker rör sig mellan skräck och Science Fiction. Hon tar upp ämnen rörande feminism och rasism. Många av hennes böcker kan läsas som en analogi över afroamerikaners kamp mot förtrycket i USA. En annan av mina favoriter är Ursula K. Le Guin. Hon skriver både Fantasy och Science Fiction. Hennes böcker berör ämnen som feminism och ekologi. Hon utforskar ofta ämnen som sexualitet och könsroller genom att använda androgyna varelser eller varelser som antar olika kön i olika faser. Den tredje och sista av mina favoriter är Gerd Brantenberg. Så vitt jag känner till har hon bara skrivit en Science Fiction roman, Egalias döttrar. I Egalias döttrar har vårt patriarkat blivit ersatt av ett matriarkat. I början känns det lite ovant med alla begrepp som till exempel sjökvinnor men för mig var boken en riktig ögonöppnare. Det blev så tydligt hur mansdominerad vår värld och språk är.

Det här var bara några av mina favoriter. Det finns många fler mer eller mindre uttalat feministiska Science Fiction författare. Ett bra ställe att börja leta på är [här] .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar