fredag 21 januari 2011

Vänsterpartiet måste stärka det feministiska arbetet

Jag läste i dagens Feministiskt Perspektiv att andelen kvinnliga kommunfullmäktigeledamöter i Vänsterpartiet har minskat sedan valet 2006. I Vänsterpartiet är bara 46.1% av kommunfullmäktigeledamöterna kvinnor. Det är sämre än både Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Jag kräver mycket mer utav mitt parti än en tredjeplats. Vänsterpartiet har varit feministiskt sen mitten av 1990-talet därför borde vi ha kommit mycket längre. Vi borde ha minst 50% kvinnor, helst ännu högre andel för att kompensera för de borgerliga partiernas dåliga könsfördelning.

Jag upplever att feminismen fått en lite svagare ställning i Vänsterpartiet på senare år. Därför är det kanske inte så konstigt att andelen kvinnor har sjunkit. Men vad ska vi göra för att vända den utvecklingen? Jag tror att vi måste stärka feminismen både teoretiskt och praktiskt inom partiet. Vi måste ha studiecirklar och en livaktig diskussion kring feministiska teorier. Särskilt kring hur dessa teorier ska påverka vår politik och vårt sätt att arbeta. När det gäller det praktiska arbetet tror jag det är viktigt att man centralt sätter press på att alla listor ska vara varvade. Ingen valberedning ska komma undan med att säga, att det inte fanns några kvinnor som ville ställa upp. Det är bara att jobba hårdare på att hitta kandidater!

2 kommentarer:

  1. Ååååh, nu har jag läst din blogg i över en timme och jag får inte nog! Vilken fantastiskt tur Vänsterpartiet har som har en så smart och solidarisk medlem, synd att partiet inte visar samma feministiska solidaritet tillbaks. Hoppas du lyckas förändra dom!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillar min blogg! Det finns många jättebra och engagerade feminister i Vänsterpartiet, i synnerhet på gräsrotsnivå. Så vi ska nog lyckas driva Vänsterpartiet i mera feministiskt riktning. Och det märks tydligt i interndebatten att det finns en stark vilja att stärka feminismen inom Vänsterpartiet, så det finns hopp!

    SvaraRadera